Statut sołectwa Mieleszki Kolonia

.
STATUT SOŁECTWA MIELESZKI-KOLONIA

STATUT SOŁECTWA MIELESZKI-KOLONIA

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

Na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) ustala się następującą treść statutu sołectwa.

§ 1. Wspólnotę sołectwa stanowią jego mieszkańcy.

§ 2. 1. Sołectwo jest jednostką pomocniczą Gminy Gródek.

2. Sołectwo tworzy, łączy lub znosi oraz ustala jego nazwę i granice Rada Gminy, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.

§ 3. 1. Nazwa sołectwa brzmi „Sołectwo Mieleszki-Kolonia”.

2. Teren działania sołectwa obejmuje, zgodnie z uchwałą Rady Gminy w Gródku Nr VI/31/90 z dnia 28 grudnia 1990 r. w sprawie podziału Gminy Gródek na sołectwa, miejscowość Mieleszki-Kolonia.

§ 4. Zadaniem sołectwa jest organizowanie życia społecznego, gospodarczego wsi oraz podejmowanie inicjatywy we wszystkich sprawach dotyczących kompetencji Gminy.

ROZDZIAŁ II

ORGANY SOŁECTWA

§ 5. 1. Organami sołectwa są:

1) zebranie wiejskie;

2) sołtys.

2.Kadencja organów trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.

§ 6. 1. Organem uchwałodawczym sołectwa jest zebranie wiejskie.

2. Zebranie wiejskie podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał w drodze głosowania.

3. Do udziału w zebraniu wiejskim uprawnieni są wszyscy mieszkańcy sołectwa stale zamieszkujący na jego terenie posiadający czynne prawo wyborcze.

§ 7. Do kompetencji zebrania wiejskiego należy:

1) zajmowanie stanowiska (wyrażanie opinii) w sprawach istotnych dla sołectwa i jego mieszkańców, a w szczególności:

a) zmian granic sołectwa,

b) miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,

c) lokalizacji zakładów produkcyjnych lub uciążliwych dla środowiska;

2) wybór i odwoływanie sołtysa i rady sołeckiej;

3) dokonywanie okresowych ocen działalności sołtysa i rady sołeckiej;

4) podejmowanie uchwał w sprawie przeznaczenia środków finansowych będących w dyspozycji sołectwa na określony czas i w określonej wysokości;

5) współpraca z organizacjami samorządowymi, stowarzyszeniami branżowymi rolników oraz innymi organizacjami prowadzącymi działalność na wsi (np. ochotnicze straże pożarne, stowarzyszenia i kluby sportowe);

6) stanowienie w innych sprawach dotyczących sołectwa zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

§ 8. 1. Zebranie wiejskie zwołuje i przewodniczy jego obradom sołtys, chyba że zebranie wybierze innego przewodniczącego obrad.

2. Zebranie wiejskie może być zwołane przez Wójta z własnej inicjatywy lub na wniosek rady sołeckiej albo 30% mieszkańców sołectwa.

3. Zawiadomienie o zebraniu wraz z projektem porządku obrad winno być podane do publicznej wiadomości w sołectwie (wywieszone na tablicy ogłoszeń) co najmniej na 3 dni przed terminem zebrania, a w sprawach wyborów organów sołectwa na 7 dni przed planowanym zebraniem.

§ 9. 1. Zebranie wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy zawiadomieni zostali w sposób określony w § 8 ust. 3 i wzięło w nim udział co najmniej 30% mieszkańców sołectwa.

2. W przypadku, gdy mimo zachowania warunków przewidzianych w ust. 1 w zebraniu nie uczestniczy wymagana ilość mieszkańców, sołtys zwołuje zebranie w drugim terminie.

3. Zebranie zwołane w drugim terminie jest prawomocne bez względu na liczbę jego uczestników i może odbyć się w tym samym dniu po upływie 30 minut od wyznaczonej godziny rozpoczęcia zebrania w pierwszym terminie.

4. Obrady zebrania są protokołowane. Protokół i uchwały podpisuje, przewodniczący zebrania i protokolant.

§ 10. 1. Organem wykonawczym sołectwa jest sołtys wspomagany przez radę sołecką składającą się z 3 - 5 członków.

2. Do zadań sołtysa należy:

1) przygotowanie i zwołanie zebrania wiejskiego;

2) kierowanie realizacją uchwał zebrania wiejskiego w odniesieniu do sołectwa;

3) organizowanie spotkań z radnymi;

4) reprezentowanie sołectwa na zewnątrz;

5) organizowanie wspólnych przedsięwzięć w sołectwie;

6) zwoływanie i przygotowywanie posiedzeń i kierowanie pracą rady sołeckiej;

7) potwierdzanie okolicznośći, których przy załatwianiu spraw przez mieszkańców wymagają przepisy prawa;

8) prowadzenie zarządu, administracji i gospodarki składnikami mienia, w tym środkami finansowymi, które Gmina przekazuje sołectwu do korzystania, akceptowanie dokumentów z tym związanych;

9) występowanie z wnioskami dotyczącymi potrzeb sołectwa i jego mieszkańców oraz prowadzenie działalności interwencyjnej w tym zakresie;

10) uczestniczenie w naradach sołtysów;

11) wykonywanie innych zadań należących do sołtysa z mocy ogólnie obowiązujących przepisów (m.in. w zakresie obronności, ochrony przeciwpożarowej, w zakresie zapobiegania klęskom żywiołowym oraz usuwania skutków tych zdarzeń) oraz zleconych przez organy Gminy.

3. Sołtys bierze udział w sesjach Rady Gminy.

4. Na sesjach Rady Gminy sołtysowi przysługuje prawo występowania z głosem doradczym. Może również zgłaszać wnioski w imieniu zebrania wiejskiego.

§ 11. Do zadań i kompetencji rady sołeckiej należy:

1) współdziałanie z sołtysem w prowadzeniu i załatwianiu spraw sołectwa;

2) przygotowywanie zebrań wiejskich i sporządzanie projektów uchwał tych zebrań;

3) zbieranie wniosków i innych wystąpień mieszkańców w sprawach sołectwa;

4) sporządzanie projektów wystąpień w sprawach wykraczających poza możliwość ich realizacji w ramach sołectwa;

5) inicjowanie działań społecznie użytecznych dla sołectwa i jego mieszkańców.

ROZDZIAŁ III

TRYB WYBORU SOŁTYSA I RADY SOŁECKIEJ

§ 12. 1. Wybory sołtysa i członków rady sołeckiej zarządza Rada Gminy Gródek w terminie nie późniejszym niż cztery miesiące po wyborach do rady gminy i powinny się one odbyć w terminie 6 miesięcy od zakończenia kadencji.

2. Sołtys oraz rada sołecka wybierani są oddzielnie w głosowaniu tajnym, bezpośrednim zwykłą większością głosów spośród nieograniczonej liczby kandydatów zgłoszonych przez mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.

3. Odwołanie następuje w tym samym trybie.

§ 13. 1. Zebranie zwołuje dotychczasowy sołtys w porozumieniu z radą sołecką.

2. O zwoływanym zebraniu sołtys informuje mieszkańców wsi poprzez rozplakatowanie informacji zawierających dzień, godzinę i miejsce zebrania oraz proponowany porządek obrad w sposób zwyczajowo przyjęty, nie później niż w terminie 7 dni przed ustaloną datą zebrania.

3. W porządku obrad zebrania należy przewidzieć w szczególności:

1) wybór przewodniczącego zebrania;

2) złożenie sprawozdań z działalności sołtysa i rady sołeckiej z upływającej kadencji;

3) informację o aktualnej sytuacji społeczno-gospodarczej w gminie;

4) wybór komisji skrutacyjnej;

5) wybór sołtysa;

6) wybór rady sołeckiej.

§ 14. 1. Dla dokonania ważnego wyboru sołtysa i rady sołeckiej, na zebraniu wymagana jest obecność co najmniej 30% stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.

2. O ile w wyznaczonym terminie na zebraniu wyborczym nie uzyska się obecności 30% stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania, wybory sołtysa i członków rady sołeckiej przeprowadza się na następnym zebraniu w tym samym dniu po upływie 30 minut od pierwszego zebrania, bez względu na liczbę osób uczestniczących.

3. Liczbę stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania określa Wójt na podstawie dokumentacji ewidencji ludności.

§ 15. 1. Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie 3-osobowym, wybrana spośród uprawnionych uczestników zebrania. Członkiem komisji skrutacyjnej nie może być osoba kandydująca na sołtysa lub członka rady sołeckiej.

2. Do zadań komisji skrutacyjnej należy:

1) przyjęcie zgłoszenia kandydatów;

2) przygotowanie kart do głosowania;

3) przeprowadzenie głosowania;

4) ustalenie wyników wyborów;

5) sporządzenie protokołu o wynikach wyborów i ich ogłoszenie.

3. Protokół podpisują członkowie komisji oraz przewodniczący zebrania.

§ 16. 1. Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych bezpośrednio przez uprawnionych uczestników zebrania, komisji skrutacyjnej.

2. W pierwszej kolejności przeprowadza się wybór sołtysa, a następnie wybory członków rady sołeckiej.

3. Sołtys jest Przewodniczącym Rady Sołeckiej.

4. Wybory przeprowadza się na kartach do głosowania opatrzonych pieczęcią rady gminy.

5. Na karcie do głosowania głosujący pozostawiają nie skreślone nazwiska wybranych przez siebie kandydatów.

6. Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę ważnie oddanych głosów.

7. Nieważne są głosy w przypadku:

1) skreślenia wszystkich kandydatów;

2) pozostawienia więcej nazwisk niż miejsc do obsadzenia.

§ 17. 1. Sołtys i członkowie rady sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed zebraniem wiejskim i mogą być przez zebranie wiejskie odwołani przed upływem kadencji, jeżeli nie wykonują swoich obowiązków, naruszają postanowienia statutu i uchwał zebrania lub dopuścili się czynu dyskwalifikującego ich w opinii środowiska.

2. Uzasadniony wniosek o odwołanie poparty przez minimum 50% mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania powinien być poddany pod głosowanie na zebraniu, na którym został zgłoszony lub na kolejnym, zwołanym w terminie do 30 dni od daty zebrania, na którym wniosek postawiono.

3. Odwołanie z pełnionej funkcji winno być podjęte po uprzednim wysłuchaniu zainteresowanego.

§ 18. 1. W przypadku odwołania lub ustąpienia sołtysa Wójt zwołuje zebranie wiejskie dla wyboru nowego sołtysa.

2. Wybory dla uzupełnienia składu rady sołeckiej lub wybrania nowego składu rady przeprowadza samodzielnie zebranie wiejskie zwołane przez sołtysa.

ROZDZIAŁ IV

ZARZĄD MIENIEM SOŁECTWA

§ 19. 1. Wszystkie przysługujące dotychczas mieszkańcom sołectwa prawa własności użytkowania lub inne prawa rzeczowe i majątkowe, zwane mieniem gminnym, pozostają nienaruszone.

2. Rada Gminy odrębną uchwałą możę przekazać sołectwu część mienia należącego do gminy.

3. Sołectwo zarządza przyznanym mieniem gminnym tylko w zakresie zwykłego zarządu:

1) załatwia bieżące sprawy związane z eksploatacją mienia;

2) utrzymuje mienie w stanie niepogorszonym;

3) może osiągać korzyści poprzez pobieranie dochodów w związku z wynajmowaniem lub wydzierżawianiem obiektów będących mieniem sołectwa.

4. Sołectwo może ubiegać się o środki z budżetu gminy na swoją działalność statutową.

§ 20. 1. Sołectwo prowadzi gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.

2. Sołectwo gospodaruje samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań na nim spoczywających.

3. Rada Gminy uchwala corocznie załącznik do uchwały budżetowej, określający wydatki sołectwa w układzie działów lub rozdziałów klasyfikacji budżetowej.

4. Zebranie wiejskie, decydując o przeznaczeniu środków, o którym mowa w ust. 2, obowiązane jest do przestrzegania podziału wynikającego z załącznika do budżetu Gminy.

ROZDZIAŁ V

KONTROLA I NADZÓR NAD SOŁECTWEM

§ 21. 1. Nadzór nad działalnością organów sołectwa sprawuje Wójt Gminy.

2. Wójt Gminy lub upoważniony przez niego pracownik urzędu mogą:

1) żądać niezbędnych informacji dotyczących funkcjonowania sołectwa;

2) żądać nadesłania podjętych uchwał przez organy sołectwa;

3) uczestniczyć w posiedzeniach organów sołectwa.

3. Kontrolę gospodarki finansowej sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada informację w tym zakresie Wójtowi.

§ 22. Rada Gminy Gródek może kontrolować każde rozstrzygnięcie organów sołectwa. W przypadku sprzeczności z prawem lub uchwałą organów gminy może to rozstrzygnięcie uchylić.

ROZDZIAŁ VI

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 23. Zmiany statutu uchwala Rada Gminy z własnej inicjatywy lub na wniosek zebrania wiejskiego.

§ 24. Sołectwo posługuje się pieczęcią podłużną.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Gródku

Wytwarzający/odpowiadający: Lilia Waraksa

Wprowadzający: Lilia Waraksa

Data modyfikacji: 2006-01-24

Opublikował: Piotr Supronik

Data publikacji: 2006-01-24