Protokół Nr XI/03

Protokół Nr XI/03 z dnia 28 listopada 2003 r.
PROTOKÓŁ NR XI/03

PROTOKÓŁ NR XI/03

Sesji Rady Gminy Gródek z dnia 28 listopada 2003 r.

Obradom Sesji, które rozpoczęły się o godzinie 1000 w Gminnym Ośrodku Kultury w Gródku, przewodniczył Pan Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady. Protokołowała Pani Dorota Gościk - pracownik Urzędu Gminy Gródek.

Przewodniczący obrad - Pan Tomasz Gutowski rozpoczynając obrady XI Sesji Rady Gminy przywitał radnych Rady Gminy, sołtysów, gości zaproszonych oraz wszystkich przybyłych na dzisiejszą Sesję.

Na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 15 radnych, w obradach uczestniczy 14, co zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

W obradach nie uczestniczyła Przewodnicząca Rady Gminy - Pani Krystyna Klimkiewicz, z powodu pobytu w sanatorium. (listy obecności radnych, sołtysów oraz gości zaproszonych stanowią kolejno załączniki Nr 2, Nr 3 i Nr 4 do niniejszego protokołu).

Pan Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady przedstawił projekt porządku obrad (stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu).

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy Gródek zwrócił się z wnioskiem o uzupełnienie przedstawionego porządku obrad o punkt dotyczący podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu w Banku Ochrony Środowiska. W związku z upływającym terminem rozliczania się z nagrody uzyskanej z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, rozpoczęliśmy budowę kanalizacji na ul. Błotnej i ul. Zamkowej w Gródku, która jednocześnie zamyka temat kanalizacji sanitarnej w Gródku. Zakończenie tej inwestycji planowaliśmy na przyszły rok, ale ze względu na sprzyjającą aurę - budowa kanalizacji zakończona zostanie w bieżącym roku. W związku z koniecznością zabezpieczenia posiadanych środków w budżecie gminy na budowaną ul. Wojska Polskiego w Gródku, zaistniała potrzeba zaciągnięcia kredytu na wydatki związane z realizacją przedmiotowej kanalizacji, tym bardziej, że warunki kredytowania tego typu inwestycji oferowane przez Bank Ochrony Środowiska są bardzo korzystne - oprocentowanie wynosi jedynie 3% w skali roku.

Radna Adela Czaban - „Panie Wójcie, zgodnie z uchwałą, którą podjęliśmy, my nie jesteśmy obowiązani decydować, ponieważ Pan Wójt został upoważniony do zaciągania kredytów bez zgody Rady.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy Gródek wyjaśnił, iż postanowienia tej uchwały dotyczą jedynie kredytów krótkoterminowych. A przedmiotowy kredyt jest kredytem długoterminowym, rozłożonym na dwa lata.

Kolejną zmianę do proponowanego porządku obrad wniosła Pani Lilia Waraksa - Sekretarz Gminy Gródek. Poprosiła o umożliwienie przedstawienia informacji przybyłym na dzisiejszą Sesję pracownikom Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Radni zaproponowali, aby informacje o działalności KRUS zostały przekazane po przyjęciu protokołu z X Sesji Rady Gminy Gródek.

Więcej zmian do proponowanego porządku obrad nie wniesiono.

W związku z powyższym, Wiceprzewodniczący Rady - Pan Tomasz Gutowski - poddał porządek obrad, z uwzględnieniem zaproponowanych zmian, pod głosowanie jawne.

Głosowało 14 Radnych.

Za przyjęciem - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że porządek obrad XI Sesji Rady Gminy Gródek został przyjęty.

Porządek obrad:

  1. Przyjęcie protokołu X Sesji Rady Gminy.

  2. Informacje przekazane przez pracowników KRUS

  3. Wnioski, interpelacje i zapytania radnych.

  4. Odpowiedzi Wójta Gminy na wnioski, interpelacje i zapytania radnych.

  5. Sprawy różne.

  6. Informacja o pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

  7. Podjęcie uchwał w sprawie:

  1. zmian w budżecie na 2003 r.,

  2. określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości,

  3. zwolnień w podatku od nieruchomości,

  4. określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych,

  5. zwolnień w podatku od środków transportowych,

  6. ustalenia opłaty targowej,

  7. określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych gminy z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa, udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności oraz wskazania organów do tego uprawnionych,

  8. ustalenia opłaty administracyjnej, terminu oraz sposobu jej poboru.

  9. w sprawie zaciągnięcia kredytu w BOŚ S.A. Oddział w Białymstoku,

  1. Stanowisko Rady Gminy w sprawie kontynuacji dofinansowania laboratorium w Gródku.

  2. Zamknięcie obrad.

Ad. 1.

Wiceprzewodniczący Rady - Pan Tomasz Gutowski poinformował radnych, że protokół X Sesji Rady Gminy jest udostępniony na stole protokolanta. Zachęcił do zapoznania się z jego treścią, a następnie przystąpił do zatwierdzenia protokołu.

Za przyjęciem protokołu - 13, przeciw - 0, wstrzymujących się - 1

Protokół X Sesji Rady Gminy został przyjęty.

Ad. 2.

Pani Zofia Kalinowska - pracownik Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w Białymstoku przybliżyła wszystkim zgromadzonym działalność swojej instytucji. Pokrótce omówiła zasady ubiegania się o ubezpieczenie w KRUS-ie, wysokości składek, a także świadczenia wynikające z ubezpieczenia.

Pan Krzysztof Kozioł - pracownik Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w Białymstoku poinformował, że istnieją możliwości zorganizowania we wsiach naszej gminy szkoleń i konkursów dotyczących bezpieczeństwa pracy w gospodarstwie rolnym.

Ad. 3.

Radna Adela Czaban - poruszyła sprawy dotyczące:

  • rozebrania przez firmę budującą szosę przystanków autobusowych w Królowym Moście, Widłach i Pieszczanikach. Pytała kto ma teraz to naprawić.

  • rynienek odprowadzających wodę, biegnących wzdłuż szosy. Jedna z takich rynienek przebiega obok posesji mieszkańca wsi Królowy Most - Pana Romanowicza, który aby móc wjechać na swoją posesję musi przez nią przejechać.

  • planu zagospodarowania przestrzennego gminy. Mówiła: „Zbliża się termin wygaśnięcia dotychczasowego planu i prawdopodobnie będzie opracowywany nowy plan, czy w związku z tym należy już zgłaszać się do Urzędu Gminy celem przekwalifikowania gruntów, czy dopiero z chwilą kiedy zostanie ogłoszone, że taki plan jest opracowywany?”

  • apelowała aby zakupić światełka odblaskowe dzieciom, które wracają, często późną porą ze szkoły w Załukach do domu w Pieszczanikach.

  • drogi do wsi Downiewo. Mówiła: „Poruszałam na poprzedniej Sesji sprawę zniszczenia tej drogi. Dziury zostały faktycznie, zasypane, ale tę drogę należy wyrównać równarką”. Prośbę swoją skierowała do Pana Mirosława Gryko - Kierownika KZB w Gródku.

  • dołączania do wykładanego na Sesji protokołu do podpisu uchwał i innych załączników. „Wstrzymałam się w głosowaniu z przyjęciem protokołu, gdyż nie byłam w stanie się z nim wcześniej zapoznać” - mówiła Radna.

  • podwójnej linii na drodze w miejscowości Królowy Most. Radna poinformowała, że na przeciwko bramy wjazdowej jednego z mieszkańców namalowana jest podwójna linia, co zgodnie z prawem zakazuje przejeżdżania przez nią. Stanowi to ogromne utrudnienie dla właściciela posesji, który aby na nią wjechać musi „nadrabiać” drogi aby tą linię ominąć. Prosiła o interwencję w tej sprawie.

Radny Włodzimierz Grycuk - wnioskował o zakup sprzętu nagłaśniającego, który służyłby radnym na Sesjach Rady Gminy.

Zapytał o to jak załatwiane są podania rolników indywidualnych chcących kupić użytki rolne i grunty zielone.

Wystąpił także z zapytaniami dotyczącymi sprzedaży zakładu Karo: Jaki jest stan zaawansowania prac związanych z zakupem Karo? Czy Pan Awny się już zgłosił i czy już jakieś poczynania w tym kierunku zostały podjęte?

Radny Janusz Michał Cimochowicz - zwrócił uwagę na istniejącą na naszym terenie infrastrukturę kolejową. Mówił o istniejących w Zubkach budynkach należących do Kolei, które w chwili obecnej niszczeją. Pytał czy Kolej płaci za posiadane tereny i grunta oraz czy są jakieś informacje dotyczące kupna tych budynków i możliwości uruchomienia linii kolejowej.

W związku ze zbliżającą się zimą Radny wnioskował o odśnieżanie nie tylko wsi Zubki, ale i drogi prowadzącej do bloków kolejowych, gdyż do tej pory droga ta nie była odśnieżana.

Wnioskował również o zainteresowanie się niszczejącą, od 2 lat nie funkcjonującą pocztą w Zubkach. Prosił Wójta o interwencję u Dyrektora Okręgu Rejonowego Poczty Polskiej w Białymstoku i zapytanie o plany odnośnie zagospodarowania tego budynku.

Radna Grażyna Danesh - podziękowała Wójtowi za naprawienie drogi w Załukach. Ponowiła wniosek dotyczący wycięcia topoli rosnących przy Szkole Podstawowej w Załukach. Prosiła także o interwencję w sprawie zakazu jazdy samochodów ciężarowych, z tartaku, drogą z Nowosiółek do Borek

Wiceprzewodniczący Rady - Pan Tomasz Gutowski podziękował Wójtowi Gminy Gródek za pomoc w podłączeniu dwóch bloków w Bobrownikach do oczyszczalni ścieków na przejściu granicznym.

Ad. 4.

Wójt Gminy - Pan Wiesław Kulesza ustosunkował się do wniosków, zapytań i spraw zgłaszanych przez Radnych.

Rozpoczął od wyjaśnienia spraw zgłoszonych przez Radną Adelę Czaban.

  • O ile mi wiadomo zostały rozebrane te przystanki, które stały w miejscach, przez które zgodnie z planem miały przebiegać przepusty. Wystąpiłem już z wnioskiem do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku o załatwienie tej sprawy i przywrócenia przystanków. Dyrekcja jednak nie chętnie podchodzi do tego tematu. Teraz czekamy na decyzję Komisji Finansowej, która miała ustalić czy pozostały rezerwy mogące ten problem rozwiązać. W innym przypadku, jeżeli chcemy mieć przystanki to sami musimy wygospodarować pieniądze, a jest to koszt rzędu 4 tys. za 1 przystanek.

  • Jeżeli chodzi o rynienkę w Królowym Moście, to myślę, że w ramach obowiązującej nas jeszcze gwarancji, na bazie zgłoszonego wniosku niedogodność ta zostanie usunięta.

  • Prawie żadna gmina nie będzie organizować całościowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, tak jak to było do tej pory. Związane jest to z ogromnymi kosztami opracowania takiego planu. Sprawy związane z zagospodarowaniem przestrzennym będą rozpatrywane indywidualnie, na podstawie wniosków. Gdy ktoś będzie chciał się budować, to pozwolenie będzie wydawane na podstawie decyzji o warunkach zabudowy, sporządzonej przez urbanistę, którego możliwe, że będziemy musieli wybrać w drodze przetargu. Wszystkie wnioski będą następnie przedkładane do działającej przy Starostwie Powiatowym Komisji.

  • Jeżeli chodzi o odblaski dla dzieci, myślę że nie jest to wielki problem i wspólnie z Panią Dyrektor Szkoły zorganizujemy ich zakup. Koszty nie są wielkie, a korzyści znaczne.

  • Droga w Downiewie w najbliższym czasie zostanie wyrównana, gdyż teraz równarki zostały skierowane w tamte strony.

  • Protokół z poprzedniej Sesji jest udostępniany w okresie międzysesyjnym, wtedy można się z nim zapoznać i wnieść wszelkie uwagi. W przyszłości protokół będzie wykładany wraz z załącznikami.

  • Podwójna linia znajdująca się obok posesji Pana Koteś, jest zorganizowana prawidłowo. Rozmawiałem w tej sprawie z Policją z Ruchu Drogowego i ponoć jest możliwość pionowego oznaczenia, umożliwiającego przejazd przez te linie do swojej posesji. Sprawę tę jeszcze wyjaśnię będąc w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku.

Wójt Gminy Gródek ustosunkowując się do wniosków i zapytań Radnego Włodzimierza Grycuka stwierdził, iż osobiście nie ma nic przeciwko wprowadzeniu nagłośnienia na Sesji. Jednak gdybyśmy się na to zdecydowali, to należałoby to zrobić profesjonalnie (odpowiedni sprzęt, mównica). Zapewnił, że jak tylko ureguluje się sprawa gruntów, na których zlokalizowany jest Gminny Ośrodek Kultury, konieczna będzie modernizacja tego budynku. Wówczas z pewnością znajdą się pieniądze na sprzęt nagłośnieniowy.

Radny Janusz Michał Cimochowicz - dodał, że próba wprowadzenia mikrofonów na obrady Sesji miała już miejsce w zeszłej kadencji. Nic jednak z tego nie wyszło, było większe zamieszanie i harmider.

Kontynuując odpowiedzi na zapytania Radnego Włodzimierza Grycuka, Wójt Gminy poinformował, że:

  • Jeżeli chodzi o sprzedaż zakładu „Karo” to wszystko jest na dobrej drodze. Przekazaliśmy ustalenia podjęte na poprzedniej Sesji Dyrekcji Huty Szkła. Inwestorzy są zadowoleni z naszych decyzji. Opóźnienia mogą wynikać jedynie z konieczności przenoszenia cesji.

  • Sprawy dotyczące podań rolników chcących kupić użytki zielone i grunty rolne załatwiane są na bieżąco.

Ustosunkowując się do wniosków złożonych przez Radnego Janusza Michała Cimochowicza, Wójt Gminy wyjaśnił, że w tej chwili nieruchomości Kolei są podzielone - część podlega Dyrekcji w Warszawie, a część w Białymstoku. Zaproponowano nam przejęcie budynków usytuowanych przy przejazdach kolejowych. Po zastanowieniu uznaliśmy jednak, iż budynki te nie nadają się do przystosowania na jakiekolwiek cele i odpowiedzieliśmy negatywnie na tę propozycję. Podatki są płacone częściowo. Ostatnio w poczet zadłużenia Kolei wliczyliśmy kwotę 4.000 zł, którą obciążono nas za udostępnienie terenów będących własnością Kolei do działań związanych z kontynuacją budowy kanalizacji sanitarnej w Waliłach Stacji.

O wyjaśnienie problemu odśnieżania drogi do bloków kolejowych w Zubkach, Wójt Gminy poprosił Kierownika Komunalnego Zakładu Budżetowego w Gródku.

Pan Mirosław Gryko - Kierownika KZB w Gródku wyjśnił, że droga ta jest nie odśnieżana nie ze względu na złą wolę kierowców, lecz dlatego, że odśnieżanie jej może spowodować awarię i uszkodzenie sprzętu. Na drodze tej wystają na ok. 30 - 40 cm nie przykryte studzienki i nie oznakowane betonowe słupki, poza tym droga jest zarośnięta i nie sposób na nią wjechać ciężkim sprzętem.

Kontynuując odpowiedzi na zapytania Radnego Janusza Michała Cimochowicza, Wójt Gminy - Pan Wiesław Kulesza zapewnił, iż poczyni kroki zmierzające do zdobycia informacji na temat zamierzeń Dyrekcji Rejonowej Poczty w Białymstoku co do budynku byłej poczty w Zubkach.

Odpowiadając na wniosek Radnej Grażyny Danesh dotyczący wycięcia topoli, Wójt Gminy wyjaśnił, iż w związku z tym, że drzewa te leżą w pasie drogi powiatowej, wymagane jest pozwolenie ze Starostwa Powiatowego. Do wyjaśnienia pozostaje kwestia, czy na przycięcie tych topoli również wymagane jest uzyskanie pozwolenia.

Jeżeli chodzi o przejazd drogą Nowosiółki - Borki - kontynuował Wójt - to zorganizowałem w tej sprawie spotkanie z firmą „Bradro” i GDDKiA, na którym omówiliśmy tę kwestię. Właściciele tartaku ograniczyli przejazdy drogą do Borek, na niektóre przejazdy jednak wpływu nie mają. Nie sposób stosować wobec nich represji, gdyż może to skutkować zamknięciem zakładu. Rozwiązaniem problemu jest modernizacja drogi.

Ad. 5.

Przewodniczący obrad - Pan Tomasz Gutowski poprosił o zabieranie głosu sołtysów i zaproszonych gości.

Sołtys Nowosiółek - Pani Halina Tarasewicz powtórzyła prośbę Radnej Grażyny Danesh dotyczącej zniszczonej przez samochody ciężarowe drogi w Nowosiółkach - prosiła o jej naprawę.

Sołtys Radunina - Pani Danuta Olszewska - skarżyła się na hałas, jaki wydają jeżdżące przez wieś ciężarowe samochody wożące drzewo. Prosiła o zrobienie objazdu za wsią

Wójt Gminy - Zgodnie z planem inwestycyjnym na 2004 r. planuje się wyasfaltowanie drogi w Nowosiółkach. Ze względu na ograniczone środki budżetowe, w pierwszej kolejności planujemy zmodernizowanie bardziej uczęszczanych dróg.

Sołtys Bobrownik - Pan Leszek Małaszewicz zasygnalizował uporządkowanie zarośli przy drodze obok dawnej Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w Bobrownikach oraz płynącej w czasie roztopów wody przez wieś.

Wójt Gminy - obiecał zająć się remontem przepustu jeszcze w tym roku. Zgłosił się z prośbą do Sołtysa, aby zmobilizował osoby prowadzące działalność przy szosie prowadzącej do przejścia granicznego do utrzymywania porządku, gdyż w innym przypadku mogą być wprowadzone surowe kary.

Sołtys Zarzeczan - Pan Mikołaj Chalecki prosił o udrożnienie hydrantów.

Sołtys Kołodna - Pan Jerzy Grycuk wnioskował o postawienie przy drodze E-65 drogowskazu do Kołodna.

Wójt Gminy obiecał złożyć w tej sprawie wniosek.

Sołtys Bielewicz - Pan Henryk Gorodowienko - w związku z brakiem punktu skupu żywca, dopytywał się gdzie można zdać bydło i trzodę chlewną.

Wójt Gminy - poinformował, że czynione są starania w sprawie zorganizowania skupu we współpracy z firmą odbierającą bydło. Taka firma już się do nas zgłosiła. Z naszej strony musielibyśmy zapewnić wymogi sanitarne, lekarza oraz osobę prowadzącą skup. Poprosił Sołtysów o dostarczenie listy osób chętnych zdawać bydło i trzodę chlewną.

Wójt zwrócił się także z apelem do sołtysów, aby nie zgłaszali pojedynczych przypadków przepalenia się żarówek na słupach oświetleniowych do Zakładu Energetycznego, gdyż wymiana pojedynczych żarówek wiąże się z dużymi kosztami. Prosił o zgłaszanie awarii tego typu do Urzędu Gminy, który będzie koordynował wymianę żarówek.

Zaproponował również udostępnić autokar Sołtysom, którzy zgłosili swoje uczestnictwo w zaplanowanym na dzień 2 grudnia 2003 r. szkoleniu w Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku.

Ad. 6.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy przedstawił informacje o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym. (informacja stanowi załącznik Nr 5 do niniejszego protokołu)

Do przedstawionej informacji uwag nie zgłoszono.

Ad. 7a.

Wiceprzewodniczący Rady - Pan Tomasz Gutowski o omówienie zmian w budżecie na 2003 r. poprosił Panią Skarbnik Gminy.

Pani Jolanta Iwaniuk - Skarbnik Gminy poinformowała, że powyższe zmiany szczegółowo zostały omówione na posiedzeniu wspólnym Komisji w dniu 24 listopada 2003 r. Jednak w związku z tym, że zaciągamy kredyt długoterminowy nastąpiła zmiana w samej uchwale Rady.

Pani Skarbnik przybliżyła pozycje w załączniku do uchwały Rady, w których nastąpiły zmiany (dz.010 rozdz. 01010 paragraf 4300, dz.801 rozdz. 80110 paragraf 4270, dz.900 rozdz. 90017 paragraf 2650). Poinformowała, iż należy dokonać:

  1. Zwiększenia planów dochodów o kwotę - 54.104 zł.

  2. Zmniejszenia planów dochodów o kwotę - 84.405 zł.

  3. Zwiększenia planów wydatków o kwotę - 402.338 zł.

  4. Zmniejszenia planów wydatków o kwotę - 332.639 zł.

Budżet po dokonanych zmianach wynosi:

Dochody - 8.232.209 zł.

Wydatki - 8.208.799 zł.

Pani Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2003 r., który następnie Pan Tomasz Gutowski poddał pod głosowanie jawne. Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że uchwała w sprawie zmian w budżecie na 2003 r. zostałą podjęta.

Uchwała Nr XI/60/03 - Stanowi załącznik Nr 6 do protokołu

Ad. 7b.

Pani Jolanta Iwaniuk - Skarbnik Gminy przedstawiła proponowane wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2004 r. Propozycje stawek określonych w projekcie uchwały zostały oddzielnie poddane pod głosowanie jawne:

1a). od 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych lub ich części - stawka zaproponowana - 0,50 zł

Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że zaproponowana stawka została przyjęta.

1b). od 1 m2 powierzchni użytkowej budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych pod prowadzenie działalności gospodarczej - stawka zaproponowana - 16,30 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.

W dyskusji na temat zaproponowanej stawki 16,30 zł. Radny Wiktor Klebus wnioskował o zmniejszenie stawki podatku do 16,00 zł, tj. stawki obowiązującej w 2003 r.

Wójt Gminy - ten rok jest nietypowy. Nie mamy jeszcze założeń do budżetu. Może się okazać, że będziemy mieli mniejsze dochody.

Skarbnik Gminy - chcemy realizować jak najwięcej inwestycji. Żeby zagwarantować środki na te inwestycje musimy podnieść niektóre podatki, tym bardziej że przewidziana maksymalna stawka wynosi 17,42 zł. Apeluję więc aby Państwo spojrzeli na te zmiany zarówno ze strony podatnika, ale i Gminy.

Radny Janusz Michał Cimochowicz - co spowoduje ten wzrost z 16,00 zł do 16,30 zł?

Skarbnik Gminy - wpływ od budżetu gminy 6.000 zł.

Radna Adela Czaban - Należy wziąć pod uwagę stopę inflacji. Uważam, że powinniśmy zostawić stawkę 16,30 zł, tym bardziej że jest niższa od stawki jaką uzyskalibyśmy po uwzględnieniu stopy inflacji.

Radny Włodzimierz Grycuk - zaproponował stawkę w wysokości 16,00 zł - obowiązującą w 2003 r. Jak wynika z informacji o pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym - mówił Radny - więcej osób wyrejestrowuje działalność niż zgłasza ją do ewidencji działalności gospodarczej. Inwestorzy uciekają, co spowodowane jest wzrostem podatków.

Sekretarz Gminy wyjaśniła, że dane zawarte w informacji Wójta dotyczą przedsiębiorców sezonowych, którzy rejestrują działalność gospodarczą na okres trwania prac sezonowych, związanych np. z pracami w lesie (pilarze, itp.).

Wiceprzewodniczący Rady - Pan Tomasz Gutowski zaproponował przegłosowanie powyższych stawek. Głosowało 14 radnych.

Za stawką 16,30 zł - 11, przeciw - 2, wstrzymujących się - 1

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że zaproponowana stawka, tj, 16,30 zł została przyjęta.

1c). od 1 m2 powierzchni użytkowej budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym - stawka proponowana - 8,11 zł.

Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że zaproponowana stawka została przyjęta.

1d). od 1 m2 powierzchni użytkowej budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych - stawka proponowana - 3,49 zł.

Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że zaproponowana stawka została przyjęta.

1e). od 1 m2 powierzchni użytkowej budynków lub ich części wybudowanych na terenach przeznaczonych w planie zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo rekreacyjne - stawka proponowana - 5,82 zł.

Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że zaproponowana stawka została przyjęta.

1f). od pozostałych budynków lub ich części, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - stawka proponowana - 2,90 zł.

Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że zaproponowana stawka została przyjęta.

  1. Od budowli 2% ich wartości określonej w art. 4 ust.1 pkt. 3 oraz ust. 3-7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że zaproponowane 2% zostało przyjęte.

3a). Od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - stawka proponowana - 0,62 zł.

Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że zaproponowana stawka została przyjęta.

3b). Od gruntów pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych - stawka proponowana - 3,41 zł.

Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że zaproponowana stawka została przyjęta.

3c). Od gruntów znajdujących się pod budynkami wybudowanymi na terenach przeznaczonych pod budownictwo rekreacyjne - stawka proponowana - 0,31 zł.

Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że zaproponowana stawka została przyjęta.

3d). od pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - stawka proponowana - 0,16 zł.

W dyskusji nad tym punktem uchwały Radny Jacek Janiel wnioskował o pozostawienie stawki na dotychczasowym poziomie -0,15 zł.. Motywował to tym, że w zeszłym roku stawka ta wzrosła aż o 0,09 zł.

Wójt Gminy - zapewnił, że mimo podwyższenia stawki podatku o 0,01 zł. część osób, których dotyczą te grunty i tak zyska. Potwierdziły to przeprowadzone w Urzędzie Gminy działania porządkowe. Poza tym maksymalna stawka wynosi 0,31 zł.

Wiceprzewodniczący Rady - Pan Tomasz Gutowski poddał pod głosowanie powyższe stawki.

Za stawką 0,16 zł - 12, przeciw - 1, wstrzymujących się - 1

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że stawka ogłoszona przez Ministerstwo Finansów - 0,16 zł została przyjęta.

Więcej uwag nie wniesiono. W związku z powyższym Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie jawne projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości na 2004 r.

Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XI/61/03 - Stanowi załącznik Nr 7 do protokołu

Ad. 7c.

Skarbnik Gminy - Pani Jolanta Iwaniuk poinformowała, że jak co roku z podatku od nieruchomości zwalnia się Komunalny Zakład Budżetowy w Gródku, Gminny Ośrodek Kultury w Gródku, świetlice wiejskie oraz budynki Ochotniczej Straży Pożarnej.

Przytoczyła treść projektu uchwały w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości na 2004 r. Uwag do przytoczonej treści nie wniesiono.

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie jawne projekt uchwały. Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że uchwała w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości na 2004 r. została podjęta.

Uchwała Nr XI/62/03 - Stanowi załącznik Nr 8 do protokołu

Ad. 7d.

O omówienie tego punktu obrad Wiceprzewodniczący Rady poprosił Skarbnik Gminy - Panią Jolantę Iwaniuk, która przypomniała, że w związku z nieścisłościami w ogłoszonych przez Ministerstwo Finansów dokumentach (w niektórych pozycjach ogłoszona stawka minimalna była większa niż maksymalna), projekt tej uchwały nie był omawiany na posiedzeniu wspólnym Komisji Rady.

Poinformowała, że planowany jest 3% wzrost stawek, tj. o wskaźnik inflacji, w stosunku do obecnie obowiązujących.

Przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia rocznych stawek podatku od środków transportu na 2004 r. Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Przewodniczący obrad zarządził przeprowadzenie głosowania jawnego. Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XI/63/03 - Stanowi załącznik Nr 9 do protokołu

Ad. 7e.

Skarbnik Gminy - Pani Jolanta Iwaniuk przedstawiła projekt uchwały w sprawie zwolnień w podatku od środków transportu na 2004 r. Uwag do przedstawionego projektu uchwały nie wniesiono.

Przewodniczący obrad poddał projekt uchwały pod głosowanie jawne. Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że uchwała w sprawie zwolnień w podatku od środków transportu na 2004 r. została podjęta.

Uchwała Nr XI/64/03 - Stanowi załącznik Nr 10 do protokołu

a następnie zarządził 20 minutową przerwę.

Ad. 7f.

Skarbnik Gminy poinformowała radnych, że obowiązująca dotychczas uchwała w sprawie określenia stawek opłaty targowej, zasad ustalania i poboru oraz terminów płatności, w związku ze zmianami ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, wymaga uaktualnienia.

Przedstawiła projekt uchwały i zaproponowała wysokość prowizji za inkaso opłaty targowej dla inkasenta, którym jest Komunalny Zakład Budżetowy w Gródku, w wysokości 8%. Przy okazji omawianego tematu Pan Mirosław Gryko - Kierownik KZB w Gródku prosił o interwencję w sprawie zakazu handlu poza targowicą. Ustawiliśmy tablice zakazujące handlu - mówił - nic to jednak nie pomaga. Ludzie handlują na ulicy i nie płacą, bo twierdzą, że są poza targowicą.

Wójt Gminy - należy podjąć działania w kierunku wyegzekwowania zakazu handlu poza targowicą. W tym celu należy powołać odpowiednia Komisję, która przy współpracy z Policją będzie egzekwowała obowiązujące przepisy.

Podobnego zdania był Radny Włodzimierz Grycuk, który zaproponował, aby wystąpić na drodze administracyjnej o udzielenie pomocy ze strony Policji, która towarzyszyłaby osobie pobierającej opłaty targowe.

Więcej uwag do poruszonego tematu nie wniesiono. Przewodniczący obrad zarządził przeprowadzenie głosowania jawnego. Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że uchwała w sprawie opłaty targowej została podjęta.

Uchwała Nr XI/65/03 - Stanowi załącznik Nr 11 do protokołu

Skarbnik Gminy - Pani Jolanta Iwaniuk poinformowała, iż należy ustosunkować się do wysokości stawek podatku leśnego i rolnego.

W związku z tym, - mówiła - że na posiedzeniu wspólnym Komisji Rady dnia 24 listopada 2003 r. radni zaakceptowali stawki ogłoszone przez Ministerstwo Finansów, nie ma konieczności podejmowania w tej sprawie uchwał.

Przypomniała, że stawka podatku leśnego została obniżona z 24,47 zł. (stawki obowiązującej) do 23,69 zł. (stawki ogłoszonej, wynikającej z mocy ustawy).

Radni zaakceptowali tę stawkę.

Ustanowiona stawka podatku leśnego na 2004 r. - 23,69 zł.

Stawka podatku rolnego wzrosła w stosunku do stawki dotychczasowej o 2,79 zł. (z 83,63 zł. do 86,42 zł.). Wzrost ten wynika z mocy ustawy.

Radny Wiktor Klebus - w związku z tym, że idziemy do Unii Europejskiej proponuję obniżyć proponowaną stawkę.

Przewodniczący obrad zarządził przegłosowanie zaproponowanych stawek podatku rolnego. W głosowaniu wzięło udział 14 radnych.

Za stawką 86,42 zł - 10, przeciw - 4, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że została zaakceptowana stawka podatku rolnego ogłoszona przez Ministerstwo Finansów na 2004 r. Stawka ta wynosi 86,42 zł.

Ad. 7g.

Omawiając projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych gminy z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa, udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności oraz wskazania organów do tego uprawnionych, Skarbnik Gminy Gródek skupiła szczególną uwagę na zmianach (wynikających ze zmiany ustawy o samorządzie gminnym), które spowodowały konieczność podjęcia nowej uchwały. Zmiany te dotyczyły głównie zapisów w § 4 uchwały. W poprzednim zapisie do umarzania wierzytelności uprawniony był Zarząd oraz Wójt. Teraz w projekcie uchwały zawarliśmy zapis, iż Wójt może umarzać wierzytelności jeżeli ich wartość nie przekracza pięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia, zaś Kierownik jednostki organizacyjnej - dwukrotności.

Radna Adela Czaban - Czy do § 4 uchwały nie należy dodać zapisu, że jeżeli wartość wierzytelności przekracza pięciokrotność przeciętnego wynagrodzenia, wierzytelności umarzać może Rada Gminy?

Skarbnik Gminy - Nie, gdyż fakt ten wynika z mocy ustawy.

Wójt Gminy zauważył, iż w projekcie brak jest zapisu, że traci moc dotychczasowa uchwała z 2000 r.

Więcej uwag i propozycji nie zgłoszono. Przewodniczący obrad poddał przedstawiony projekt uchwały pod głosowanie jawne. Głosowało 14 radnych.

Za - 14 przeciw - 0 wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XI/66/03 - Stanowi załącznik Nr 12 do protokołu

Ad. 7h.

Przewodniczący obrad udzielił głosu Sekretarz Gminy.

Pani Lilia Waraksa - Sekretarz Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia opłaty administracyjnej, wynikający z przepisów o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy z dnia 1 lipca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Zaproponowane kwoty opłaty administracyjnej:

  1. za wypisy z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - 50,00 zł.

  2. za wyrysy z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - 70,00 zł.

Żadnych uwag i propozycji nie zgłoszono. Sekretarz Gminy odczytała projekt uchwały w sprawie ustalenia opłaty administracyjnej, terminu płatności oraz sposobu jej poboru. Przewodniczący obrad poddał projekt pod głosowanie jawne. Głosowało 14 radnych.

Za - 14 przeciw - 0 wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XI/67/03 - Stanowi załącznik Nr 13 do protokołu

Ad. 7i.

Do tematu wprowadził Wójt Gminy - Pan Wiesław Kulesza. Powtórzył przedstawioną na wstępie argumentację decyzji o zaciągnięciu kredytu w Banku Ochrony Środowiska.

Skarbnik Gminy Gródek - Pani Jolanta Iwaniuk zapoznała radnych z treścią projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu w Banku Ochrony Środowiska S.A. Oddział w Białymstoku.

Radny Włodzimierz Grycuk - zapytał: „Jakie Gmina ma obecnie kredyty i jaka jest jej zdolność do spłaty?”

Skarbnik Gminy - mamy 1 kredyt w BOŚ oraz 2 pożyczki z WFOŚ. Jedną z pożyczek spłacimy w maju 2004 r. (wpłacamy po 5.000 zł miesięcznie), a jeżeli chodzi o drugą (spłacaną po 8.000 zł miesięcznie) to w lipcu 2004 r. zostanie nam 30% do spłaty i wówczas możemy ubiegać się o jej umorzenie.

Wójt Gminy - Wystąpiliśmy do WFOŚ o zmniejszenie stopy oprocentowania z 9% do 5,5%. Obecnie nasze zadłużenie wynosi 1,8% w stosunku do dochodów, jest to jedno z najniższych zadłużeń w Gminach (może być 60%), więc nie jest źle.

Więcej żadnych uwag nie wniesiono. Przewodniczący obrad poddał przedstawiony projekt uchwały pod głosowanie jawne. Głosowało 14 radnych.

Za - 13, przeciw - 0, wstrzymujących się - 1

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że uchwała dotycząca zaciągnięcia kredytu w BOŚ została podjęta.

Uchwała Nr XI/68/03 - Stanowi załącznik Nr 14 do protokołu

Ad.8.

Przewodniczący obrad Pan Tomasz Gutowski odczytał pismo, skierowane do Wójta Gminy Gródek i Rady Gminy. Pani Halina Kalinowska - pracownik laboratorium w Gródku, wystąpiła z prośbą o dofinansowanie i dalszą pomoc w utrzymaniu laboratorium.

Następnie Przewodniczący obrad zwrócił się do Rady o zajęcie stanowiska w sprawie kontynuacji dofinansowania z budżetu gminy dla laboratorium.

Wójt Gminy dodał, że jak wynika z uzgodnień ze Starostwem Powiatowym, stawka dofinansowania pozostałaby na tym samym poziomie, tj. a 1.700 zł miesięcznie. W przypadku niedofinansowania z naszej strony, laboratorium będzie zmuszone do zrezygnowania z dalszej działalności.

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie jawne decyzję o dalszym dofinansowaniu laboratorium w Gródku. Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

Na podstawie przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy stoi na stanowisku kontynuowania dofinansowania laboratorium w Gródku.

Ad. 9.

Przewodniczący obrad Pan Tomasz Gutowski stwierdził, że porządek obrad XI Sesji Rady Gminy został wyczerpany. Podziękował radnym Rady Gminy, sołtysom oraz wszystkim przybyłym na dzisiejsze obrady za aktywny w nich udział.

Obrady zostały zamknięte o godzinie 1430.

Na tym protokół zakończono i podpisano.

Załączniki do niniejszego Protokołu są dostępne w Urzędzie Gminy Gródek, pok. 2.

17

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Gródku

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Bójko

Wprowadzający: Dorota Bójko

Data modyfikacji: 2004-01-10

Opublikował: Dorota Bójko

Data publikacji: 2004-01-10